January 11, 2011

Elfte Januari


För en del är julen över och man har återgått till en normalonyttig diet och äter inte längre en Alladinask ensam framför Oldsberg, och det skulle vara knasigt att bjussa hem folk på glögg i dessa dagar. Men tekniskt sett så vill folk att det ska vara jul till påska, eller iallafall till tjugondag knut. Och då snackar jag ju bara om västerländska fattlappar...

Serberna fortsätter sitt hokus pokus, med till exempel kärlekstrynet. Just det, man skär trynet utav pečenica (julkebabsvinet) och om en tösabit gluttar genom trynet på en pojkvasker som hon är kär i utan att han upptäcker det - ja, då kommer han bli galen i henne. Detta är underbar voodoo och hittepå, men det är roligt hittepå. Vår eget värsta hittepå är ju att tomten inte är ninja alls, utan dyker upp och luktar billig fylla och hela den biten. Nej, det gillar jag inte alls.

Livet fortgår som om ingenting har hänt. Det är nog den mest intressanta biten med julen. Total brist på moderation i några veckor. Det ska vara julstämning och det ska pyntas och det ska mysas och firas... och sedan en snabb avtrappning, och det är nästan så att hamsterhjulet inte stannat helt förrän det är dags igen. Detta året försökte jag undvika det, det gick över förväntan även om jag inte satt ensam och gråtonanerade mig till sömns. Nästa år ska jag ha en ny approach. Jag har nästan ett år att jobba på den!

Nästa år kommer hon..

No comments: