December 2, 2011

Andra luckan


Julmusik, denna skeva tradition. Detta tvång i publika utrymme, som affärer och arbetsplatser och skit. Klämkäcka C-F-G-ackordstrudelutter som föreslår att det vi alla vet är lurendrejeri, inte är lurendrejeri. Vilket lurendrejeri jag menar kan du ju avgöra själv. Jag anser att man kan få tycka som man vill, och vill man känna skuld för att en frälsare kommer (som vi vet, vars födelse har intet med vintertid att göra) så tycker jag att det är ok. Mer skuld och mer ångest säger jag. Men ge fan i att spela det i radio/tv... och ännu värre att folk köper julmusik. Betalar pengar, faktiskt landsvaluta för att tvinga sigsjälv till submission genom audiell hjärntvätt.

Bara för att jag inte bor i Sverige, innebär detta inte att jag är skonad från allsköns forcerat massmissbruk av mina öron. Långtifrån. Fast jag drabbas ju inte av Carolas kall att vara frk Messias och sprida ordet. (Kolla in denna länken) Och på grund av henne så välkomnar ju svensk media gärna åter denna norbagge iförd Jonatan Lejonhjärta-frisyr, för att vara tycka-till expert. Tacka moder jord för att Runar inte sjunger - och återigen, varför avtjänar inte han tid för inhumant brott mot frisyrbalken?

Nu har ju inte fenomenet blivit kväst i sin linda, som sig borde.. utan har spritt sig till alla genrer med. Den som spelar in punkjulmusik borde ju kastreras medelst kinaskott. Nu kan man tro att jag skulle ge skit till Sex Pistols for att de engång i världshistorien lirade in "God Save the Queen", men det är inte samma sak. Jonatan Rutten och Stygga Sid var britter, och de sjöng en brittisk slagdänga. Enligt den tesen banar jag väg för vilken Nisse som helst att lira julmusik pa vilket sätt han vill. Riktig Nisse, inte en kvasi-Nils... inte heller en liten tattardvärg.... jo, ok jag godkänner punkdvärg som har artistnamnet Nisse. Men han är den enda, capish?

Och ska man gå in pa de riktigt vidriga delarna... det mest tamrebelliska man kan tänka sig sa lyssnar man på Santa Claus Is Comin’ To Town med Bruce Springsteen. Oh, herregud vad kärring det är. Det är vad de måste lyssna på innan distriktsmästerskapen i uppkast.

Fast denna dumhet har även letat sig in i leden. En femtekolonn bland oss metallskallar som tycker att det skulle vara festligt att göra ett julalbum. Jag kan förstå det när det kommer till föredettingar som Dee Snider, då vad ska han annars göra? Sitta och vänta på att få reprisera Capten Howdy i en uppföljare till Strangeland? Ett helt julalbum släppte han, och sorgligt var det.. hur kunde metallguden tillåta detta? Suck! Just det ja, Rob Halford släppte själv ett julalbum 2009. Det sög. Första låten ingav lite hopp, men icke. Det sög. Fanfanfan. Fast helt jämt har ju Bobby aldrig varit, inte Prästerna heller.
Nuerejuligenonuerejuligenhemmabrännerpappastänger..

No comments: