December 2, 2010

Andra December


Alltså julpynta är ju ett jävla tatteri om man inte gör det för barnens skull. Ofta vill man ju lura sina barn in i en falsk trygghet om hur snäll och god världen utanför hembygdföreningens grind är. Då pyntar man huset, och det är bullbak och glada miner och litet oskyldigt bus och sånt. Det är ok. Man har pondus och rättigheter att lura sina egna barn, det är ok.. och pynteriet är en del av det. Man kan även låta pynta med religiösa symboler och hålla upp ett varnande finger om hur julen fokuserar mindre och mindre på Kristus och mer och mer på en ond progglös kommersialism.. när man hållit det talet för sina barn och stirrat på den med sträng min... kanske hotat dem med evig brand i en sjö av eld och avsaknad av Herrens nåd... så ler man igen och tillber Disney, och njuter av allsköns överkonsumsion.

Nej jag hycklar fan inte, och jag pyntar fan inte heller. Men så har jag inga barn att ljuga för. Jag stirrar hellre mig blind på sanningen och dricker grogg i tron att den ska hjälpa mig. Någongång ska ju vara den första!?!

I detta avseende så är ju jänkarna fan ännu större hycklare som tapetserar exteriören av sina hus med glödlampor som klassiskt sett har en verkninggrad av 5% synligt ljus, vilket innebär att det mesta av energin brukas åt att försöka värma upp midvinternattens svåra köld. Vettigt! Hallå, carbon footprint! Inte heller har amerikanen någon skam i kroppen när det kommer till tacklöshet. Vad som helst går bra, från en komplett nativitetsscen i naturlig storlek, till en 5 meter uppblåsbar Musse Pigg iklädd tomteluva. Alla har vi sett på tv till vilka överdriften folk i detta landet kan gå. Jag inser att det är lagligt att vara dumihuvudet, men det innebär ju inte att jag tycker att det är helt ok med vadsomhelst. Lixom det borde finnas rapportskyldighet i och med ett utskänkningstillstånd om någon satans brat skulle få för sig att “vaska” dyrt bubbel på krogen. En nationell insatsstyrka borde härmed dyka upp oannonserat och utföra ett så kallad tvångsutfört “rövhäv” (lantis vulgaris, för kolsyrad-dryck-lavemang utfört med hast) på ovan nämnda brat. Denna action bör filmas och läggas upp på nätet. Varken vaskning eller rövhäv har med julen att göra. I digress.

Så, pynt tycker jag är sådär.. jag ställer mig tveksam till pynt. I moderation kan det accepteras, vid överdrift bör man placeras i en isolerad del av genpoolen. En del med mycket klorin.

No comments: