December 11, 2010

Elfte December


En god v
än.. nej, snarare kamrat/kolchosnik/broder tyckte att han skulle muntra upp mig en dag och skickade ett paket från Sverige innehållandes lite bra saker. Innehållet var bland annat Marabouchoklad, Tyrkisk peppar, Sverigeflaggor, Fantomenserietidning och en flaska Julmust. Detta beslöt han att skicka utan rätt adress, till en amerikansk armebas – märkt med mitt namn. Hurfan den lyckades komma till mig vet jag inte, men allt nyttjades och uppskattades som var menat.. utom musten. Jag ville spara denna raritet tills en dag jag kunde blanda mig en välförtjä
nt Bad Santa! Dagen är kommen!

Jag inser att denna grogg är misstänkt lik Gin och Tonic, men det enda de har gemensamt är - Gin, och då kan det ju inte finnas någonsomhelst korrelans om valet av spritsort är den enda gemensamma nämnaren. För i sådant fall skulle ju GT, Gin Fnizz, Tom Collins och Long Island Iced Tea vara samma sak, och det vet vi ju att de inte är...




Recept: Gin, Julmust, Is, Kotte (valfritt)

Analys: - Gin är ju allmänt känt som spritens pasta, och jag valde inte med den omsorg som sig bör. Klassiskt vore att välja en söt, kostnadseffektiv gin som ingjuter både julstämning och falsk trygghet som Lionheart som man med fördel köper i till exempel Sassnitz. Men då mina alternativ var få så gick jag med en högprofilerare som Tanqueray, som utan att vara parfymig i kroppen ändå är lite av en arbetare med inslag av översittare med manchettknappar. 

- Julmust, givetvis Apotekarnes - fjolårets.
- Is på salt ökenvatten.

Process: Jag började med lite mycket is, men så var det 28 grader ute denna decemberdag. Jag täckte isen med Gin och sedan slog i julmust till det började likna något. Jag kunde inte slösa med musten, så kanske att jag fegade lite på just den biten.


Utvärdering: Dekadent frikostigt lyxighet med en stor doft av Gin. Mustigheten uteblev likt Magnus Ugglas karriär. Bubbligheten var även den defensiv, att självaste ApotekArne rekommenderas att man skulle glufsa i sig denna ljuva dryck redan i mars kan förklara det fenomenet. Men överlag så gifter sig dessa två smaker hårt i en fruktig romans med inslag av enbär och bitter ångest. Tre och en halv nedbrunna Gävlebockar får årets Bad Santa.

Avslutar med en spritromantisk bild på berg i horisonten, och grogg i förgrunden.

3 comments:

jokke said...

Passa på att toppa med en utökning av ditt Facebook-nätverk: http://www.facebook.com/#!/jacqueline.ferm

Piotr à Paris said...

Gin julmust... man blir glad i själen att du sparat dom dropparna.

Kom ihåg att det finns bara EN (1!) person som kan receptet till julmust.
Så djup är julmustens hemlighet att det än i dag endast är en person som känner till receptet. Det förvaras väl inlåst i ett kassaskåp. Göran Roberts är fjärde generationens ägare av företaget. Han är den ende som känner till receptets innehåll och blandar personligen samman ingredienserna till de extrakt som sedan säljs till bryggerierna.

.

Selassie said...

Ojadu, det smagade..

Det var langesedan man drack julmust... jag ska gora lite mumma av det som ar kvar.

Snart ater kommer jag med en eggnog-provning...