December 3, 2010

Tredje December

Vi har knallat in i bockbrännarsäsong och det tycker jag är fantastiskt underhållande. Min favorit är inte den tattaramerikan som brände ner getjäveln 2001. Vid 51 års ålder måste man ha insikten att det inte bara är en farlighet det här med eld, utan även att det är olagligt. Och även att om det skulle vara en socialt accepterad förteelse att bränna bockjaeveln1... så är det givetvis inte en turistajävel från amerika som skulle ha den äran. Nej, givetvis spelade han bara korkad, något som genomsnittsamerikanen gör helt lysande. (Betänk ett land där man kan stämma någon tillverkare för att något som ska vara varmt är för varmt, och något som ska vara kallt är för kallt, och något som garanterat leder till ens död.. har gjort en sjuk.)

Nej, min favorit är ju 2005 när det sköts eldpilar mot bocken. Dels gillar jag eldpilar, det är för sällan folk använder sig av detta media. Det skulle inte skada att se mer eldpilar i vårt samhälle. Jag misstänker lite att de försökte vara utanför eventuell faktiskt synvinkel från de kameror som satts upp. Men det hjälpte inte, tydligen blev de observerade. Annars skulle inte Gävle polis en kunna efterlysa en tomte och en pepparkaksgubbe som misstänkta förövare. Det är humor för mig.


En annan favorit var 1976 när en studentska körde en lånad Volvo Amazon in i bocken. Detaljrikedomer dubblar humorn. Vovlo Amazon är roligt. Att det är en studentska (som bjuder på både kön och ockupation) är roligare. Att fordonet var lånat. Helt onödigt. Helt. Onödigt. Men lustigt.


1 inte ett stavfel, utan en referens till de idioter som hackade Gävlekommuns webbsida 2004 med meddelandet "Burn bockjaevel".

No comments: