December 22, 2010

Tjugoandra December

Julduell: Svensk Glögg vs Amerikansk Eggnog


Jag tog ingen bild, då glögg i en kopp ser ju ut som vadfan som helst samt att alla har sett och smakat glögg tillräckligt för att inte behöva påminnas hur den hela ser ut, men däremot hur den smakar. Det skall även nämnas att per rekommendation så lyssnade jag på pirat-metal medan utvärderingen tog plats. Alestorm!

Glögg

Info: Herrljunga [Herr-Yunga] glögg. Jag valde Herrljunga, av den anledning att annan fanns inte att tillgå. herrljunga var billig och lättillgänglig och det uppskattas och ger pluspoäng redan från början.
Smak: Så inåt helvetes satans sött. Kanske är det jag som inte druckit glögg på ett halvt decennium, men fy satan vad sött det är. Att jag dunkade i en stor klunk med Captain Morgan, gjorde det inte mindre sött.. men genom det söta anar man kryddor, äpple och en stark körsbärston.
Kropp: Inga russin, inga mandlar. Det bara blev så. Jag skulle ju dricka, och jag behövde inte dekorera min dassiga kopp med någonting. Varmt var det med, så att man inte bara kunde suga ner skiten och blir klar med det hela.. nejnej, man måste blåsa.. vilket egentligen är tur, så att kroppen inte stängde ner av insulinchock om man svept drycken. Men det ser ju trevligt ut lixom, och luktar som en diabetikers urin under all julkrydda.
Nackdel: Rekommendation att drickas i bastu utgår. Det har gjorts med blandade resultat. Och med blandade menar jag dåliga.
Övrigt: Traditionellt serveras glögg varmt, och så även denna gång. Det är halva grejen att dricka glögg när man är bosatt i den bittra nord. Varma drycker får pluspoäng, det är sedan gammalt.

Utlåtande: Summerar man det hela så är det pluspoäng för värme, tillgänglighet, dekorationsmöjlighet, tradition och inte minst doften som det ändå sprider i hus och hem. Det är en anledning i sig självt att servera glögg. Minus för överdriven sötma.


Egg Nog

Info: Southern Comfort Traditional Egg Nog. Den kommer även i vaniljsmak som är bättre, men nu skulle jag vara rättvis och jämföra med standardglögg och då blev det standard kvalitets-eggnog.
Smak: Krämig och god. Bra juliga kryddor. Söt, inte på samma sätt som glöggen. Lite milkshakevarning, fast på ett bra sätt. Gör sig bra med Captain Morgan - kan bli lite "spritig". Blir lite alkoholistvarning om man dricker detta för effekt.
Kropp: Lägger en bra grund i kroppen för fortsatt groggande. Men man måste byta dryck, det går inte att hålla på med en hel kväll alltså. Sedan så ser det ju ganska blaskigt och oaptitligt ut liksom.. i synnerhet om den inte är riktigt kall. Man kunde ju iallafall gett den en liten trevlig färg, men jänkarna hade ju fuckat upp det med.
Nackdel: Man kan få för sig att blanda Noggen själv från scratch. Det har skett. Oh Gud, har det skett... undanbedes. Vid tillsättning av Captain Morgon så beblandade sig mestadelen med noggen.. medan en del av rommen lade sig ovanpå. Detta korrigerades dock genom att medelst tesked fäktade ner detta ytskikt, till en mer homogen dryck. (Fäktningsstil jag använder är klassisk Galapagosstil)
Övrigt: Egg Nog serveras kall, kanske man kan servera skiten varm med - inget jag känner till. Men kallt kan vara trevligt när man står och svettas i lusekoftan. Kalla drycker ger pluspoäng.

Utlåtande: Summerar man det hela så är det pluspoäng för krämighet, tillgänglighet och bekvämlighet. Minus då det snabbt blir rumstempererat (kanske kan modifieras om man tillsätter mer av kall Captain Morgan) om det får stå framme, så får det en brasklapp och bör serveras med is. (Version osaltad.)


Vinnare: Lite som att jämföra äpplen och saker som inte är äpplen. Hade jag vart trist hade jag sagt att det blev oavgjort. Fast jag skall välja och jag väljer glöggen trots allt. Alltså, jag kommer utan tvekan sänka tusentals kalorier i pur Nogg denna julen. Bra mycket mer än det söta glögghelvetet, men det förblir ändå en vinnare just för att det luktar gott, är varmt och man känner sig mindre som en alkoholist som lätt blir tydligt när man slevar i sig rumstempererad Nogg direkt från serveringssleven. Samt ni vet den där känslan när man sugit ner alldeles för mycket milkshake... just det, risk för Noggvomering föreligger.

No comments: