December 21, 2010

Tjugoförsta December


Jag har fått frågan om det inte finns något som jag saknar genom att inte vara i Sverige. Om jag ska ta frågan på allvar och bara nämna saker och inte personer, så visst finns det lite grejer. Svårt att få tag på sill.. såg det inte ens hos IKEA men jag kollade väl inte så noga. Men annars är det inte så mycket. Julen är för barn, och jag har inga sådana. Istället ska jag köpa en motorcykel. Känns vettigt.

Öppet brev till tomten:

Nu får du fan ge dig. Många snackar om mirakel hit och mirakel dit, det vore fan ett mirakel om du kunde sponsra mig med lite gratis swag. Men se det går tydligen inte, det går inte för sig. Kanske man skulle kunna leasa Dasher, Danzig, Panzer, Döner, Blietzkrieg, Prosit, Glasnost och allt vad de heter, och den där käcka släden.. men det skulle säkert inte heller gå för sig.

Du är egentligen en riktig översittartomte som självmant utsett dig till domare och enväldigt dömer folk huruvida de har varit snälla eller tattiga. En gammaldags norm dömer ut normal ungar, som bara lämnar de riktigt duktiga ungar som ännu inte revolterat genetemot sina hällörade föräldrar – och de tror inte ens på tomten, för dem är du bara en idoldyrkan som går direkt emot det första budordet. Ett stort helskägg som döljer både identitet och whiskey-andedräkt, och en Hugh Hefner-rock som dåligt döljer ett BMI på närmre 45. Det är ett under att du lyckas undvika en hjärtattack när du olovligt pilar in på fientligt luftrum beväpnad med bara ett dassigt leende och lågkalibriga vapen.

I Las Vegas kan man tjäna stålars om man gör en schysst Elvis-imitation, medan de som betraktar det som ett jobb att spela tomte enkom är substansmissbrukande herrar med skeva perversa läggningar som de förmodligen blivit dömda för mer än en gång. Just det, hur känns det nu tomtejävel? På engelska har du en så pass tafflig catchline såsom “Ho ho ho” – taffligt. På svenska har du pederastfrågan “finns det några snälla barn?!”.. är det inte DU som ska veta det? Menar du att du har farit och flängt, bärandes en stor säck helt ovetandes om du ska dela ut klapparna eller om du ska dumpa dem i en container likt en tonårig tidningsförsäljare?!

Ge hit vad jag vill ha nu, annars cuttar jag dig med en mattkniv... vem ska de tro på? Mig, eller en fet diversearbetare som "arbetar" i pyjamas? Kan vi bara komma överrens om det?! En gång till, jag vill ha:

·     en automatkarbin - jag inser att fullautomatik utgår du varken jag eller tomten har class 3 licens.
·     Jaqueline Ferm - fatta att det är en söt flicka som jag har mycket genemsamt med. Vi pratar båda skånska (jodå, jag vet att hon kan om hon vill)... och… säkert en massa annat. Jag vet att vi hade kommit bra överrens helt enkelt. Hon ser bra ut, jag är underhållande! Match made in heaven.
·     en paradisask - jomen lite får man väl ändå längta hem. En regression till barnåldern då man var trygg i sin godtrohet och brist på världsvana.
·     en motörhead tshirt - min förra måste ha försvunnit. Man bör ha en motörhead tshirt. Krävs förklaring, så innebär det bara att DU inte har en.
·     en mystisk bok – på svenska. Du behöver inte bry dig om denna, den sitter redan i bokhyllan.

3 comments:

tant Hannele på Hisingen said...

Julen är för vuxna också, i allra högsta grad :)

Sanca said...

hahaha.. gud vad skön blogg!

jokke said...

Motorcykel!?!? Berätta mer! Vilken sort/färg/form/modigenre är det du har tänkt dig?