December 18, 2010

Adertonde December


Så igår var det dags för att återigen blanda mig en grogg med jultema. Då jag är ett stort fan både av The Big Lebowski, och vår gamla klassiker White Russian aka Caucasian, så blev det just en sådan på Kahlua's limited edition peppermint mocha. Juligare än så kan man fan inte bli.

Som wingman körde jag en klassiker: Smirnoff. Jag har aldrig varit ett fan av smirnoffen, men den säljs ju flitigt och är billig i staterna (ca 50 SEK för ett helrör med jämna mellanrum). Mjölken var standardmjölk modell billig, som säljs i gallonstorlek (3.8 liter) för 2 dollar periodiskt. Denna mjölk är inte lika god som hemma, men den varar i veckor innan den blir sur. Samt att den innehåller spår av antibiotika, tillväxthormon och annat som borde vara olagligt i ett I-land. Perfekt groggvirke med andra ord.

Jag körde måttlöst och höftade med vänsterhanden (vänner till mig vet att min högerhand är en ond en, även utan dirigentpinne). Jag gjorde mig en liten en. Ett smakprov. En stabil grund med vodka, på med Kahlua och duscha det hela med mjölk tills färgen var rätt. Viola! Jag såg till att smaka av innan jag tillsatte de satans salta isbitarna, med ökensmak.

Utvärdering: Det var överraskande gott. Som en gammal Vegasbartender som jag mötte i Armen sa åt mig att man ska använda mjölk med hög fetthalt eller half&half (hälften mjölk, hälften grädde) för då behöver man använda mycket mindre, groggen blir starkare och smakar lyxigare. Nu körde jag standardmjölk och det var gott, och polkagris-antydningen stannade på rätt avstånd men var ändå närvarande.

Mättad dessertsmak med inslag av masserat ljuver, monokelskav och överklasssyfilis. Passar perfekt både till kaffet eller som ersättning därav. En fullkomlig och komplett mouthgasm.

Nej, denna grogg får 5 mjällinbitna Bengt Frithiofsson helskägg av 5 möjliga!

Men då kommer vi till kruxet med namn. Jag är ju knappast den första som gör det här, men det känns ändå som att jag borde kalla den något. Kanske något med orden Caucasian, Santa, Xmas, Russian, White, Candy Cane, Yule.

Ja, löjligt vore White Xmas, för det är ju utan tvekan taget.. så jag väljer att kalla den Polka Russian.  Jackie, jag vet att du är lite laktosintolerant - men det är så värt det!!

1 comment:

jokke said...

Jävla lyxlirare; sedan du nobbade den fina Grant's & russchian som jag blandade till dig på Parentsen i en svunnen tid har du blivit bekväm av dig. ;-)

Själv är jag f.ö. nere under 70 kg kroppsvikt efter en fantastiskt efterhängsen maginfluensa som har underhållit mig i 5 dagar nu.