December 1, 2010

Första December

Så nu börjar det närma sig Xmas. Jag tänkte använda mig av den mer aggressiva termen Xmas när jag snackar om amerikansk jul. Det är en roligare term an "the holidays" som inte definierar alls. X är tydligen den grekiska bokstaven chi i ordet Χριστός - för kristus. The Oxford English Dictionary hade ju för helsefyr ordet i tryck redan 1485. Men jag gillar vårt egna ord jul, då det inte har med kristendom att göra. Vill man vara ett hällöra kan man syssla med sådan sällsamhet i privathet. Privathet är bra när man sysslar med sådant som man inte vill tvinga på andra. Ett bra exempel är att det är kotym att befatta ett litet rum, där man placerat vattenklossetten sin, med dörr.

Jag blir så trött på den socialt accepterande störiga högerkristendomen i detta land, med sina bumper stickers som säger "Put Christ back in Christmas"... det är ju så att man vill preja de satarna av vägen och ge dem en lektion i moderation som bibelboken håller så högt, men som amerikan så gärna glömmer bort i Xmastider. För gärna slösar de med naturresurser för att lysa upp sina hus, resa långt för att umgås med andra skeheliga tattare, och syssla med amerikanernas 2:a favoritsysselsättning nämligen sportäta. Tydligen är det fegt att använda annat än det yttersta hålet på bältet! Sedan så är det ju även allmänt känt att Jesusbarnet föddes då herdarna var ute med fåren, och det skriker ju inte vintertid om man känner till sin Jerusalemhistoria.

Mina amerikanska vänner vill att jag ska hänga upp en strumpa. Jag ska fan inte hänga upp någon strumpa. Det är löjligt. Kanske fanns det en tid då det var en bra ide, men att tomten skulle vara så elak att han tryckte klappar i en sur strumpa som hängde vid eldstaden och bli torr. Fast å andra sidan gillar jag tanken på en cynisk bitter tomte. Fast nu tappar jag tråden... ingen strumpa, jag har ju inte ens en eldstad, än mindre en skorsten... så det får bli genom dörren herr’n får knalla in.. och med tanke på att jag bor i usa så är det ju bara en tidsfråga innan någon sate skjuter honom. Eller stämmer honom. Eller skjuter honom och stämmer dödsboet på miljoner.

Jag ska minsjäl se till att trolla fram lite julstämning genom att dricka Oboy. Pulverchoklad som upplöses i mjölk, likt små barndrömmar som upplöses i självaste intet när de inser att bara man vill något riktigt riktigt mycket...  gör inte att pappas lön kommer att bli större och då han proriterar finsprit och presenter till sin nya flickvän så blir det bara en tattig present som farsan tycker är fräsig. Fan det var så längesedan jag gjorde varm Oboy, får se om jag minns hur man gör.. annars får jag kolla in Dogge. Dogge fixar biffen.

Jag gillar inte julmusik, men tänkte ta och lyssna igenom lite av det sattyg som kan frammanas när stora rockmusiker får hybris och tycker att det vore en käck och originell ide att spela/sjunga en jultrudelutt och spela in den för kommersiell försäljning. Jag tycker att iden är dålig, men jag ska ge det en chans. Ingen aning om varför, men då jag inte haft tid at sätta mig in i skiten så gick jag fegt på det och lyssnade på  "God Rest Ye Merry Gentlemen" som spelats in av Ronnie James Dio och Tommy Iommi. Utav respekt för Sabbath så sågar jag inte låten ohörd, och även om jag inte gillade den... så måste jag säga att Dio var på ett svulstigt humör när spektaklet tejpades. 

Jag önskar mig Jackie Ferm i julklapp. Henne och en automatkarbin, då är lyckan gjord och vi kan göra små illbattingar som alla kommer att få smeknamnet "Svarten". Ring mig Jackie!

1 comment:

Demonia said...

DU är ju bara så jävla klockren Hahaha.. Får fortsätta läsa mer imorgon!