December 27, 2010

Tjugosjunde December



Juldagen - en sammanfattning.

Jag måste förklara vad som skedde på självaste juldagen. Tanken var att hänga med en arbetskamrat till någon fest. Jag hade noll förhoppningar. Verkligen noll, men jag hade med mig Captain, Baileys och badbyxor, även om jag inte hade någon intention att använda dessa. Så till ett stort hus kom jag och jag insåg att jag var yngst av de som inte kategoriseras som barn. Fick en jävligt dålig känsla, men bestämde mig för att vara sådär falskt trevlig. Hemmagjord öl fanns där, och när jag insåg att de friterade hela kalkoner på baksidan misstänkte jag att jag skulle få mig ett gott gratisskrovmål trots allt så gick blev humöret lite bättre.

Så efter någon timmes social interaktion så satte vi oss ner och åt. Jag hamnade med två fotografer och ställde lite dumma frågor för att fyra av en diskussion. Den ena som måste ha varit i sina 60 visade sig vara en lustig filur, och jag fattade inte hur perfekt jag hade placerat mig i sällskapet. Ju senare det blev, ju fler människor kom.. även folk som var yngre än jag. Jag satt med en östtyska på ena sidan och drack grogg, och på den andra satt den äldre fotografen och berättade rövarhistorier om hur han testade opiater i ett kollektiv i Malmö under 70-talet. Alla berättade sina vildaste "hur jag hamnade i fängelse" alternativt "jag fattar inte att de inte tog mig"- historier, och folk har sådana. Alla verkar ha sådana. Och man kan ju inte känna sig i gott sällskap när alla visar upp sina vidrigaste sidor på en gång. Allt detta kring en brasa vars storlek Varg Greven Vikernes skulle känna sig nöjd med.

Jag hamnade också i en diskussion med en man som kallades "snake bite" som sedermera skulle hålla stort föredrag om hur han fick sitt namn. En lång historia om hur en ung man hajkar ute i öknen och blir biten av en skallerorm. Först efter en och en halv dags hajkande får han träffa en läkare, som han inte litar på.. så han hajkar vidare och hamnar på ett sjukhus där de säger att han måste få motgift omedelbart annars dör han... men han gillar inte nackdelarna som de påstår att motgiftet har, samt att han tycker att det är för dyrt och han resonerar som så att om han överlevt 3 dagar... så, kommer han att överleva. God kille, jag gillar hans inställning.

Strax innan midnatt var då det stora valet kom. Jag hade haft trevligt och träffat roligt folk och skaffat nya vänner. En otroligt söt tjej frågar mig om jag ska dra eller om jag ska bada med de andra idioterna. Klart att jag skulle bada!!! En juldag skall firas småpackad i en pool, med magen full av friterad efterrätt. (Friterade kakor, friterade fruktpajer, friterade fruktburritos... bara fantasin sätter gränser för vad ett onyktert geni kan komma på att fritera. Tyvärr så kunde de inte replikera Thanksgivings legendariska friterad cheese cake.) Så badbrallorna kom på och menlösa tävlingar och vem som kan göra potentiellt skadliga stunts på sin väg till poolen genomförs utan större skador.

Vid 4 snåret på natten inser jag att det var en juldag att minnas. Jag har skrattat mycket åt gamla hippiehistorier, jag har lärt känna gott folk, jag har ätit en massa intressant mat som kommer förkorta mitt liv och jag har druckit kanske världens sämsta öl med vackra flickor i en jacuzzi mitt i julnatten. Kort sagt en otrolig juldag - i synnerhet eftersom den hade så lite jul i sig.

Jag var hemma vid 5 snåret och fick stabila två timmars sömn, sedan var det dags för en 3 timmars bilfärd till Phoenix. Otroligt bra juldag, och bilderna sammanfattar ganska bra!!!

2 comments:

jokke said...

Vad roligt! Där satt den!
Härligt att du fick till en riktig knäckar-jul till sist!

Hanneles jul-paradis said...

Gott nytt år!