December 8, 2010

Åttonde December

Är Siewert Öholm bög?
Skiter påven i skogen?
Har tomten pistol?


Länge har denna fråga ställts som en retorisk fråga, och få är de som tror att en äldre herre i uppseendeväckande Hef-morgonrock som flyger genom natten utan att "pack some heat" är ju bara för gulligt naiva. Tomten har lärt sig att inte ta skit Grynet-style. Förra året så rånade tomten en bank i Tennessee - tror fan det, det är dyrt att vara i tomtebranshen. Bilden nedan foreslår att tomten bar en semiautomatisk pistol av okänt märke. Resten av bilden föreslår även att tomten potentiellt är en veteran och knallat omkring me en klassisk M16. Tror fan det, det är ju skitsvårt att träffa något med en pistol från en flygande släde… om nu tomten inte är en anhängare av “slow and low assaults”, fast även då känns det bra mycket substansiellt med ett gevär.


Jag vet att det finns nägon tattare där ute som kommer att vara helt. “meh.. en M16 är ju en automatkarbin” - ja, jag vet att svensk militär kallar det automatkarbin men det är för att de är felinformerade. En karbin ska ju vara en karbin, en karbin kan ju inte vara fullängdsgevär heller.. eller?! Men det motsäger ju sigsjälv. Det blir ju som att kalla ett vanligt kylskåp för fullstorleks minikylskåp. Fast det är klart, kommer informationen från en källa som tycker att grdman är en förkortning, och att "hammare, modell pen" är ett fiffigt sätt att skriva penhammare - så visst.

Finns ingen anledning att inte bjussa mig på en automatkarbin, tar ju mindre plats än ett fullängdsgevär med. Man ska ju inte ta upp överdriven plats i säcken lixom. Gör mig nu inte besviken tomtefan; här försvarar jag dig och fjäskar med poesi!

Avslutar med ett gott julhaiku.
Midvinternattens
mörker döljer det dåligt;
Tomten har pistol

1 comment:

Fredrik Roubert said...

Jag tycker att tyskarna fått till helt rätt på beteckningen på det där vapnet: Sturmgewehr.